Znamy finalistów II Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych. Z półfinałowej piętnastki wybrano sześciu pianistów. Do ostatniego etapu zakwalifikowało się aż dwoje Polaków. W finale znaleźli się Kamila Sacharzewska i Piotr Pawlak z Polski oraz Eric Guo z Kanady, Martin Nöbauer z Austrii, Angie Zhang z USA i Yonghuan Zhong z Chin.
Kim są Polacy, którzy będą walczyć o tytuł najlepszego? Kamila Sacharzewska ma 22 lata i pochodzi z Suwałk. Studiuje na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie prof. Janusza Olejniczaka. Jest laureatką wielu konkursów krajowych i zagranicznych, m.in. we Włoszech, USA, we Francji, w Czechach, na Słowacji i na Litwie. Koncertowała na wielu scenach europejskich, grała również z orkiestrami.
Drugi reprezentant naszego kraju, Piotr Ryszard Pawlak, ma 25 lat, studiuje na Akademii Muzycznej w Gdańsku, a w 2020 roku obronił również pracę magisterską na Uniwersytecie Gdańskim z… matematyki! Również on ma za sobą dużo wygranych konkursów, nie tylko w kraju, ale i poza nim, m.in. w Chinach, na Węgrzech, we Włoszech oraz w Rosji. Ma też bogate doświadczenie koncertowe na światowych scenach. Piotr Pawlak jest laureatem krajowych olimpiad z matematyki, informatyki i historii muzyki oraz kilkukrotnym medalistą międzynarodowych olimpiad matematycznych.
Trzeci etap potrwa dwa dni, przesłuchania zaplanowane są od godz. 18.00 w najbliższy piątek i sobotę, 13 i 14 października. Tym razem muzycy do wyboru mają jeden z dwóch koncertów fortepianowych Fryderyka Chopina lub dwie kompozycje spośród następujących: Wariacje B-dur op. 2 na temat „La ci darem la mano” z opery „Don Giovanni” Wolfganga Amadeusa Mozarta, Fantazja A-dur na tematy polskie op. 13 i Rondo F-dur à la Krakowiak op. 14.
Pianistom towarzyszyć będzie wspaniała {oh!} Orkiestra pod batutą Václava Luksa, która oczarowała publiczność podczas koncertu inauguracyjnego swoją doskonałą współpracą z solistami, wyczuleniem na każdy detal, niezwykłą wrażliwością i perfekcyjnym wykonawstwem.
Konkurs ma bardzo dużą renomę, mimo że to dopiero druga edycja. Nic dziwnego, organizowany jest przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, który jest jednocześnie organizatorem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, wydarzenia, którego historia sięga prawie stu lat i ma niewiele równych sobie rangą wydarzeń na świecie. NIFC doskonale zna materię i ma dobrą markę. Do konkursów przystępują najlepsi, a zwycięzcy robią zawrotną karierę.
Również trwające obecnie wydarzenie jest ogromną szansą dla artystów. To wyjątkowy konkurs promujący grę na fortepianach z epoki, inicjujący poszukiwanie autentyczności brzmienia kompozycji XIX-wiecznych, wczesnoromantycznych. Pianiści prezentują swoje umiejętności na instrumentach z kolekcji Instytutu Chopina (Erard z 1838, 1849 i 1855, Pleyel z 1848 i 1854, Broadwood z 1843) oraz na kopiach instrumentów z epoki oraz instrumentach udostępnionych przez zaprzyjaźnione kolekcje europejskie.
Pierwszą edycję konkursu chopinowskiego na instrumentach historycznych, która odbyła się w 2018 roku, wygrał Tomasz Ritter, wówczas 23-letni pianista. Od lat zgłębiał on tajemnice instrumentów historycznych – podczas licznych warsztatów, a później w trakcie studiów. Studiował w Moskwie u prof. Aleksieja Lubimowa, rosyjskiego pianisty i klawesynisty, na wydziale łączącym wykonawstwo historyczne i współczesne, a następnie w Hamburgu u Huberta Rutkowskiego, gdzie również grał na instrumentach współczesnych i historycznych. Wyróżnia go intelektualne podejście do wykonawstwa, a przy tym niezwykła wrażliwość i talent. Jest wyczulony na brzmienie poszczególnych egzemplarzy instrumentów historycznych. Jest cenionym pianistą, który bardzo świadomie planuje swoją karierę.
Zwycięzca tej edycji konkursu otrzyma 25 tys. euro, do laureata drugiej nagrody trafi 20 tys. euro, a do zdobywcy trzeciego miejsca – 15 tys. euro. Ale – co najważniejsze – wygrana otwiera drzwi do międzynarodowej kariery. Laureatów czekają gorące miesiące i wypełnione po brzegi kalendarze koncertowe.
Wkrótce przekonamy się, kto zostanie zwycięzcą II Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych. Zdecyduje o tym jury pod przewodnictwem Wojciecha Świtały, które tworzą: Paolo Giacometti, Yves Henry, Tobias Koch, Vaclav Luks, Janusz Olejniczak, Olga Paschenko, Ewa Pobłocka i Andreas Staier.
wis / morb
Partnerem materiału jest