Jak feniks z popiołów – opera o Warszawie

W 2025 roku gotowa ma być opera o Warszawie – „Najlepsze miasto świata”. Premiera miałaby się odbyć na zakończenie festiwalu „Warszawska Jesień”, w osiemdziesiątą rocznicę rozpoczęcia odbudowy stolicy.

Dzieło opowie o wyłanianiu się z gruzów nowej Warszawy, o wielkich ambicjach zbudowania „najlepszego miasta świata”, o determinacji, optymizmie i rozmachu odbudowujących stolicę. Jako opowieść o nadziei będzie niosła uniwersalne przesłanie: ukaże wolę życia wbrew zniszczeniu i śmierci – informują organizatorzy projektu.

Nad projektem pracuje Sinfonia Varsovia we współpracy z instytucjami partnerskimi – Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Teatrem Wielkim – Operą Narodową oraz Muzeum Warszawy.

Dzieło niehermetyczne”

Waldemar Dąbrowski, dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, zapowiadał, że w utworze ukazany zostanie proces odradzania się miasta w sensie materialnym i duchowym. Młodzi, kreatywni ludzie z polskich miast i wsi przyjeżdżają do stolicy, tworząc na nowo tkankę miasta. Podkreślał, że los kierowanej przez niego instytucji jest zrośnięty z losami Warszawy. Gmach teatru podczas oblężenia Warszawy w 1939 roku został zbombardowany i niemal całkowicie zniszczony. Naturalnym jest, że TWON jest jednym z partnerów tego projektu.

Dwugodzinne dzieło przeznaczone ma być do wykonania na wielkiej scenie. Wykonawcami będą: orkiestra symfoniczna, soliści i solistki a także tancerki i tancerze. Wykorzystane będą projekcje audiowizualne i elektronika. Nowoczesny język i środki komunikacji mają przyciągać ludzi młodych, ale jednocześnie oczekiwane są nawiązania do tradycyjnych form operowych. Jak zapowiadano wcześniej, możliwe będzie też włączanie do opery cytatów muzycznych ze świata muzyki popularnej.

Literacki pierwowzór

Libretto ma powstać na podstawie książki Grzegorza Piątka „Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944–1949”. Stolica w czasie wojny zamieniła się w gruzowisko. Książka nawiązuje do powojennego entuzjazmu i optymizmu, który miał prowadzić do powstania nowoczesnego, idealnie zaplanowanego miasta. Decyzję o odbudowie podjęto natychmiast. Wizytówką metropolii miała być zrekonstruowana Starówka, pozostałe rejony miały być już jednak zostać odbudowane według zupełnie nowego zamysłu architektonicznego. Piątek opisuje wyobrażenia „najlepszego miasta świata”, miasta marzeń.

Autorem libretta będzie reżyser, dramatopisarz i dramaturg – Beniamin M. Bukowski. Jest on absolwentem Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim i Wydziału Reżyserii Dramatu AST w Krakowie. Od kwietnia 2021 roku jest zastępcą dyrektora ds. artystycznych Narodowego Starego Teatru w Krakowie.

Elektronika i instalacje

Od strony muzycznej zaproszenie do udziału w projekcie skierowano do grupy uznanych kompozytorów i kompozytorek. Wyboru dokonano po ocenie nadesłanych przez nich muzycznych opracowań trzech fragmentów tekstu. Ostatecznie jury zdecydowało, że muzykę skomponuje Cezary Duchnowski, kompozytor i pianista urodzony w Elblągu.

Duchnowski komponuje utwory kameralne i symfoniczne, tworzy projekty multimedialne. Główne miejsce w jego działalności zajmuje twórczość elektroakustyczna. Idzie w kierunku sztuki synkretycznej, w której muzyka ma kluczowe znaczenie we współkreowaniu dzieła szerszego, jak projekty instalacyjno-dźwiękowe czy sztuki teatralne.

morb


Opublikowano

w

Tagi: