W kwietniu odbędzie się Timeless Film Festival, który – jak podkreślają organizatorzy – powstał, by ponownie wprawić w ruch klasykę kina. Publiczność coraz częściej wraca do starych filmów, starając się spojrzeć na nie z perspektywy dzisiejszej, ze świadomością, że to one kształtowały gusta widzów. Festiwal będzie ku temu doskonałą okazją.
Pomysłodawcy Timeless dobierają pieczołowicie program festiwalu, łącząc emisję z autorską opowieścią przedstawianą przez filmoznawców, krytyków i animatorów kultury. Można będzie obejrzeć na dużym ekranie filmy znane, odświeżone cyfrowo, ale pojawi się też jedyna i niepowtarzalna okazja, by zapoznać się z klasyką, która jest nam zupełnie nieznana.
„Klasyka to jednak nie tylko historia arcydzieł. Timeless FFW będzie łączyć ogień i wodę: prezentować kanon i podawać go w wątpliwość, pokazywać prestiżowe filmy i negocjować miejsce dla nowych twórców, łączyć kino amerykańskie ze światowym kinem artystycznym” – piszą organizatorzy. Poza samymi filmami znajdą się w programie dokumenty o kinie, sekcje poświęcone artystom. Będą filmy kostiumowe, musicale, obrazy utrzymane w nierealistycznej konwencji, animacje. W planach są pokazy plenerowe w nietypowych lokalizacjach.
Część wydarzeń odbędzie się w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Na otwarcie, 8 kwietnia, w budynku przy Jasnej nastąpi projekcja arcydzieła kina niemego Męczeństwo Joanny d’Arc. Podczas projekcji zostanie wykonana premierowa muzyka symfoniczna skomponowana przez Stefana Wesołowskiego na specjalne zamówienie Timeless Film Festival. Wykonawcami będą Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej, partię organową zagra Piotr Wesołowski. Zadyryguje Michał Krężlewski.
Planowana jest też projekcja szwedzkiego filmu Furman śmierci Victora Sjöströma z 1921 r. z wizjonerskimi, niepokojącymi obrazami, którego interpretację na organy przygotowała szwedzka organistka i artystka dźwiękowa Ellen Arkbro (9 kwietnia). Z kolei na zakończenie festiwalu, 15 kwietnia, w filharmonii wykonana zostanie muzyka Pawła Mykietyna do filmu Jerzego Skolimowskiego Io (2022). Nagradzaną wielokrotnie ścieżkę dźwiękową opowieści o podróży osła przez Polskę i Europę wykona Sinfonia Varsovia pod batutą Michała Klauzy.
Flagowym wydarzeniem festiwalu będzie przegląd twórczości wizjonerskiego duetu brytyjskiego kina – Michaela Powella i Emerica Pressburgera. Ich dorobek jest kanwą światowego kina, ale w Polsce nie jest on znany. W programie znalazło się dziesięć dzieł tego duetu, między innymi: Na krańcu świata (1937), Życie i śmierć pułkownika Blimpa (1943) i Czerwone trzewiki (1948).
Podczas wydarzenia można będzie też obejrzeć filmy reżyserki Elaine May, które pozwolą spojrzeć na amerykańskie kino kobiecym okiem. Będzie to też doskonała okazja, by obejrzeć wszystkie filmy historyczne Luchina Viscontiego. W ramach sekcji Teoria klasyki: Kino światowe zaproponowano przegląd 24 filmów z różnych zakątków świata, w tym brazylijski Pixote Héctora Babenki (1980), feministyczne Milczenie wokół Krystyny M. Marleen Gorris (1982), Miłość szaloną Jacques Rivette (1969) czy oniryczny irański obraz Obcy i mgła Bahrama Beyzaiego (1974). Będą też projekcje obrazów z kraju kwitnącej wiśni.
Prezentowane będą dokumenty, nierealistyczne konwencje, musicale. Nocne seanse emitowane o północy będą wieńczyć każdy festiwalowy dzień. Ważnym elementem festiwalu jest kino polskie. Pojawią się dokumenty, klasyki i filmy pozostające na marginesie kart historii.
Pomysłodawcą i założycielem festiwalu jest Roman Gutek. Wydarzenie tworzą także: Agnieszka Łęska-Badowska, Patrycja Mucha, Sebastian Smoliński i Michał Oleszczyk. Festiwal dedykowany jest pamięci prof. Aleksandra Jackiewicza, krytyka, teoretyka i historyka filmu, którego działalność wpłynęła na całe pokolenia kinomanów. Wydarzenie potrwa od 8 do 15 kwietnia. Seanse będą się odbywać w czterech warszawskich kinach – Muranów, Iluzjon, Atlantic i Muzeum Warszawy-Kino Syrena.
morb