Trwa dwunasta edycja Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego. W niedzielę wieczorem ogłoszono wyniki pierwszej części konkursowych zmagań. Do drugiego etapu przeszło 18 osób spośród 47 ogółu uczestników. Połowę z nich stanowią Polacy, pozostali pochodzą z takich krajów jak Francja, USA, Hiszpania, Włochy, Islandia i Korea Południowa.
Drugi etap potrwa od 6 do 8 maja. Przesłuchania odbywają się w Sali Kameralnej warszawskiej filharmonii. Wstęp na wstępy na tym etapie jest bezpłatny, można skorzystać z okazji i posłuchać na żywo doskonałej muzyki w pięknych wykonaniach. Dostępna jest też transmisja online.
– Poziom jest bardzo wysoki. Szczególnie wyróżniają się uczestnicy Polski. Program był złożony i wymagający, prezentowano cztery zupełnie różne style – mówił organizatorom konkursu Roman Jabłoński, przewodniczący jury. Muzycy wykonywali Grave Witolda Lutosławskiego, Largo z Sonaty g-moll na fortepian i wiolonczelę op. 65 Fryderyka Chopina, Allemande i Courante z wybranej suity wiolonczelowej Bacha i dowolną sonatę na wiolonczelę i basso continuo Luigi Boccheriniego.
Bywało niezwykle pięknie, ale nie brakowało też wyzwań. Kłopoty przede wszystkim sprawiał Bach, którego styl bywa przez młodych muzyków różnie pojmowany. – Najbardziej efektowne były natomiast sonaty Boccheriniego z drugą wiolonczelą akompaniującą. To wirtuozowskie utwory, wymagające od uczestników bardzo dobrej techniki. Brzmiały na ogół świetnie. To był zazwyczaj ostatni punkt programu. Zakończenie występu taką sonatą miało zostawiało przyjemne wrażenie – mówił przewodniczący jury.
Również Marcin Zdunik, członek jury, który przed laty sam wygrał ten konkurs, podkreślał w rozmowie z organizatorami, że ze względu na wysoki poziom wybory są naprawdę trudne. – Z wypiekami na twarzy słuchaliśmy wykonań Grave Lutosławskiego. W różnych częściach świata tego kompozytora odbiera się inaczej. Jest to często zaskakujące i od nas, jurorów, wymaga to wyzwolenia się z przyzwyczajeń i otwarcia na nowe wizje interpretacyjne – zaznaczał. Zwracał uwagę na kreatywne podejście do basso continuo. Uczestnicy wykonywali sonatę Boccheriniego z różnymi instrumentami. Czasem z drugą wiolonczelą, czasem z klawesynem, z viola da gamba, a nawet z gitarą. – To ożywiało przestrzeń koncertową i wykonania – mówił Zdunik.
Faktycznie, siedząc na sali miało się czasem wrażenie, jakby się było na koncercie, nie na konkursie. Pojawiały się zachwycające wykonania, które naprawdę poruszały. Publiczność zawsze gorąco reagowała na takie występy. Choć nie brakowało też konkursowego napięcia, co w tej sytuacji jest zupełnie normalne.
W drugim etapie młodzi wiolonczeliści zaprezentują Wariację Sacherowska na wiolonczelę solo Witolda Lutosławskiego, a do tego wybiorą utwory innych kompozytorów, m.in. Ludwiga van Beethovena, Franza Schuberta, Fryderyka Chopina, Richarda Straussa, Johannesa Brahmsa, Krzysztofa Pendereckiego, Claude Debussy’ego i innych. Etap trzeci odbędzie się w dniach 10-11 maja, a koncert laureatów zaplanowano na 12 maja.
Do udziału w drugim etapie przesłuchań zakwalifikowali się: Gustaw Bafeltowski (Polska), Joachim Birman (Francja), Johannes Gray (USA), Geirþrúður Anna Guðmundsdóttir (Islandia), María Igual Devesa (Hiszpania), Caterina Isaia (Włochy), Esteban Jiménez Suárez (Hiszpania), Tae-Yeon Kim (Korea Południowa), Maria Leszczyńska (Polska), Jan Lewandowski (Polska), Jean-Baptiste Maizières (Francja), Piotr Olesz (Polska), Aneta Stefańska (Polska), Szymon Szopa (Polska), Konstancja Śmietańska (Polska), Carlos Vidal Ballester (Hiszpania), Antoni Wojciechowski (Polska) i Antoni Wrona (Polska).
Uczestników ocenia międzynarodowe jury w składzie: Roman Jabłoński (przewodniczący jury, Polska, Hiszpania), Mindaugas Bačkus (Litwa), Andrzej Bauer (Polska), Magdalena Bojanowicz (Polska), Henri Demarquette (Francja), Roel Dieltiens (Belgia), Anssi Karttunen (Finlandia), Yuri Laniuk (Ukraina), Jens Peter Maintz (Niemcy), Tomasz Strahl (Polska) i Marcin Zdunik (Polska).
Organizatorem 12. edycji konkursu jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, a współorganizatorem
Fundacja Na Rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów oraz Filharmonia Narodowa.
Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego był historycznie pierwszym międzynarodowym konkursem wiolonczelowym w Polsce. Jest też jedynym, w którego programie znajdują się wszystkie dzieła z wiolonczelą w roli głównej skomponowane przez Lutosławskiego.
morb