Najsłynniejsze fałszerstwa w sztuce (1). Han van Meegeren, specjalista od Vermeera

Holenderski malarz Han van Meegeren zapisał się trwale w historii sztuki, jednak nie jako twórca oryginalnych dzieł a jako jeden z najsłynniejszych fałszerzy malarstwa w XX wieku. Jego historia jest fascynującym przykładem tego, jak ambicja, talent i niespełnione pragnienie uznania mogą stać się motywem do popełnienia oszustwa na światową skalę.

Han van Meegeren
Han van Meegeren w pracowni, 1928

Urodził się 10 października 1889 roku w Deventer, mieście we wschodniej Holandii. Od najmłodszych lat wykazywał zainteresowanie sztuką. Jego nauczyciel, Bartus Korteling, zaszczepił w nim miłość do malarstwa holenderskich mistrzów XVII wieku, co w dużym stopniu ukształtowało warsztat młodego adepta malarstwa. Jednak własne prace artysty nie spotkały się z uznaniem krytyków. Zarzucano mu brak oryginalności i naśladowanie stylu dawnych twórców, co w epoce modernizmu było postrzegane jako anachronizm.

Rozczarowany brakiem akceptacji, pragnął za wszelką cenę wykazać się talentem. Zdecydował się na dość radykalny krok – postanowił stworzyć dzieła w stylu Vermeera i innych mistrzów, które dorównałyby oryginałom. Wszystko po to, by oszukać krytyków i ekspertów. Jak później wyjaśnił, jego celem nie były korzyści finansowe, a zemsta na środowisku artystycznym, które go odrzuciło. Trudno powiedzieć, na ile szczere były to wyznania – w chwili aresztowania posiadał ponad pięćdziesiąt domów, restauracji i sklepów…

Najsłynniejsze fałszerstwa w sztuce
Han van Meegeren, Scena w tawernie, ok. 1938

Techniki fałszerskie

Aby osiągnąć swój cel, van Meegeren chwytał się różnych patentów. Opracował techniki, które sprawiły, że namalowane przez niego obrazy były nie do odróżnienia od oryginałów. Zakupił stare płótna z epoki, z których usuwał oryginalną farbę, po czym wykorzystywał autentyczne podłoże. Używał pigmentów dostępnych w XVII wieku takich jak lapis lazuli, aby jego paleta barw była zgodna z paletą Vermeera. Aby nadać swoim pracom autentyczny wygląd, stosował specjalne techniki postarzania, w tym podgrzewanie płócien w piecu w celu przyspieszonego utwardzenia farby oraz stworzenia pęknięć (tzw. krakelur) symulujących naturalne starzenie się obrazu. Następnie powstałe w ten sposób wgłębienia wypełniał tuszem, imitując z kolei późniejsze prace konserwatorskie.

Han van Meegeren, Kobieta grająca na cytrze, 1930-1940
Han van Meegeren, Wieczerza w Emaus

Pierwszym znaczącym sukcesem van Meegerena było namalowanie z 1937 roku obrazu Wieczerza w Emaus, który został uznany przez ekspertów za zaginione dzieło Vermeera. Praca została zakupiona przez Museum Boijmans Van Beuningen w Rotterdamie. To utwierdziło van Meegerena w przekonaniu o skuteczności jego działań. W kolejnych latach odtworzył kilka innych dzieł Vermeera, które trafiły do prestiżowych kolekcji i muzeów. Podczas II wojny światowej jedna ze stworzonych przez niego prac znalazła się w kolekcji marszałka Rzeszy Hermana Göringa, jednego z najwyższych rangą nazistowskich przywódców. Był to obraz Chrystus i jawnogrzesznica. Göring, nie zdając sobie sprawy, że ma do czynienia z podróbką, uznał ją za szczególny okaz w swojej kolekcji. Po wojnie, gdy alianci odzyskali kolekcję Göringa, odkrycie tego obrazu stało się kluczowym punktem w demaskacji działalności van Meegerena.

Żołnierze prezentują obraz Chrystus i jawnogrzesznica z kolekcji Hermana Göringa

Zarzut zarzutowi nierówny

Po zakończeniu wojny komisja odpowiedzialna za odnajdowanie ukrytych dzieł zrabowanych przez hitlerowców rozpoczęła śledztwo w celu ustalenia, kto sprzedał Chrystusa i jawnogrzesznicę wrogowi. Han van Meegeren został aresztowany pod zarzutem kolaboracji z nazistami, co w powojennej Holandii było poważnym przestępstwem zagrożonym surowymi karami.

Aby uniknąć oskarżenia o zdradę, fałszerz przyznał się do oszustwa, oświadczając, że sprzedał Göringowi nie oryginał Vermeera, ale własne dzieło. Początkowo jego wyznanie spotkało się z niedowierzaniem, jednak przeprowadzone ekspertyzy potwierdziły jego słowa. W trakcie procesu van Meegeren namalował kolejny obraz w stylu Vermeera na oczach ekspertów i przedstawicieli prawa. Ostatecznie został skazany na rok więzienia za fałszerstwo i oszustwo, jednak zmarł na atak serca przed odbyciem kary.

Proces Han van Meegerena, 1947, fot. Nationaal Archief NL, CC0

Historia Han van Meegerena to nie tylko barwna opowieść o jednym z najbardziej utalentowanych fałszerzy sztuki, ale też lekcja pokory dla ekspertów i krytyków. Jego działalność ujawniła, jak łatwo nawet najwybitniejsi znawcy mogą ulec oszustom. Wielu z nich jeszcze przez wiele lat po procesie i śmierci fałszerza poddawało w wątpliwość ustalenia śledczych, próbując udowodnić, że część obrazów jest jednak autentyczna.

Przypadek van Meegerena skłonił do refleksji nad oceną autentyczności dzieł. Metoda porównawcza w tym przypadku ewidentnie zawiodła. Malarz przez lata stworzył tak wiele uznanych za oryginały prac, że jego obrazy były porównywane z innymi podróbkami jego autorstwa wprowadzonymi wcześniej na rynek. Dopiero szczegółowe badania laboratoryjne, wykonane wiele lat po śmierci Van Meegerena, zidentyfikowały w składzie farb związki chemiczne, które pozwoliły jednoznacznie odróżnić XVII wieczne oryginały od falsyfikatów van Meegerena. W uznaniu kunsztu malarza, obraz Wieczerza w Emaus pozostawiono w Boijmans Museum, z tym że umieszczono go w dziale malarstwa współczesnego. Han van Meegeren osiągnął cel, zapisując się trwale w świecie sztuki. Otwartym pozostaje pytanie, czy w taki sposób, jakby sobie tego życzył.

wis


Opublikowano

w

Tagi:

Przegląd prywatności
Dla Kultury

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Ciasteczka stron trzecich

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.