Trzech Polaków w kolejnym etapie konkursu chopinowskiego na instrumentach z epoki

Piętnastu pianistów, w tym trzech z Polski, przejdzie do drugiego etapu II Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych. Po dniu przerwy, we wtorek i środę, przystąpią oni do dalszych zmagań konkursowych.

Jury pod przewodnictwem Wojciecha Świtały zakwalifikowało do kolejnego etapu Joannę Goranko, Piotra Pawlaka i Kamilę Sacharzewską (Polska), Alice Baccalini i Ludovikę Vincenti (Włochy), Dereka Wanga i Angie Zhang (USA), Erica Guo (Kanada), Saya Kamadę (Japonia) Hyunji Kima (Korea Południowa), Mariię Kurtyninę (Rosja), Nicolasa Margarita (Australia/Hiszpania), Martina Nöbauera (Austria), Jannika Truonga (Niemcy) i Yonghuana Zhonga (Chiny).

Drugi etap odbędzie się w dniach 10-11 października w sesjach porannej (od godz. 10.00) oraz wieczornej (od 17.00). Występy można oglądać na żywo na kanale Chopin Institute (YouTube i Facebook) oraz w Programie Drugim Polskiego Radia.

W pierwszym etapie grano utwory Jana Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Fryderyka Chopina i polonezy polskich kompozytorów tworzących w pierwszej połowie XIX wieku (Karola Kurpińskiego, Józefa Elsnera, Michała Kleofasa Ogińskiego i Mari Szymanowskiej). W drugim prezentowane będą wyłącznie kompozycje Fryderyka Chopina – walce, mazurki i sonaty.

Do finału zakwalifikowanych zostanie sześciu instrumentalistów. Wystąpią oni z {oh!} Orkiestrą, każdy z nich zaprezentuje jeden z dwóch koncertów fortepianowych Chopina lub dwa spośród następujących utworów – Wariacje B-dur op. 2 na temat „La ci darem la mano” z opery „Don Giovanni” Mozarta, Fantazję A-dur na tematy polskie op. 13 i Rondo F-dur à la Krakowiak op. 14. Ten etap odbędzie się w dniach 13-14 października. Koncert laureatów zaplanowany jest na 15 października.

Finałowa trójka otrzyma nagrody pieniężne: 25 tys. euro za zajęcie pierwszego miejsca, 20 tys. euro za zajęcie drugiego miejsca, z kolei do zdobywcy trzeciej nagrody trafi 15 tys. euro. Na konta pozostałych finalistów wpłynie po 2 tysiące euro.

Pianiści mają do dyspozycji fortepiany historyczne z kolekcji Instytutu Chopina (Erard z 1838, 1849 i 1855, Pleyel z 1848 i 1854, Broadwood z 1843), a także kopie instrumentów z epoki oraz instrumenty udostępnione przez zaprzyjaźnione kolekcje europejskie.

W jury pod przewodnictwem Wojciecha Świtały zasiadają: Paolo Giacometti, Yves Henry, Tobias Koch, Vaclav Luks, Janusz Olejniczak, Olga Paschenko, Ewa Pobłocka i Andreas Staier.

Pierwsza edycja konkursu odbyła się w 2018 roku, zwyciężył Polak, Tomasz Ritter. Drugie miejsce, ex aequo, zajęli Naruhiko Kawaguchi (Japonia) i Aleksandra Świgut (Polska). Trzecia nagroda została przyznana Krzysztofowi Książkowi (Polska).

Powołanie do życia nowego konkursu było przełomem. Wykonawstwo historyczne utworów średniowiecznych, klasycznych czy barokowych było popularne już wcześniej, tymczasem w przypadku muzyki romantycznej było zjawiskiem sporadycznym. Okazało się jednak, że przywracanie autentyczności brzmienia kompozycjom z XIX wieku może być niezwykle inspirujące.

wis / morb

Partnerem materiału jest


Opublikowano

w

Tagi: