Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie w nowym sezonie zaspokoi zarówno oczekiwania miłośników nieśmiertelnych hitów, jak i tych, którzy liczą na mniej oczywisty program. Obok „Nabucco” Verdiego czy „Czarodziejskiego fletu” Mozarta obejrzeć będzie można m.in. „Najlepsze miasto świata. Operę o Warszawie” z muzyką Cezarego Duchnowskiego czy „Kobietę bez cienia” Richarda Straussa.

W najbliższym sezonie artystycznym zaprezentowane zostaną cztery premiery operowe i trzy baletowe. We wrześniu wystawiona będzie „Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie”, która powstała na zamówienie miasta Warszawa. Realizowana jest w koprodukcji Sinfonii Varsovii i Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W 2025 roku zbiega się wiele rocznic – 80. rocznica odbudowy stolicy po wojnie, 200. rocznica położenia kamienia węgielnego pod budowę Teatru Wielkiego i 60. rocznica otwarcia gmachu po odbudowie z wojennych zniszczeń. Z tej okazji poza wystawieniem opery przygotowano szereg atrakcji, w tym dni otwarte teatru, koncert jubileuszowy, liczne wystawy historyczne i artystyczne.
▼ To może Cię zainteresować ▼
Kolejna premiera to „Kobieta bez cienia” Richarda Straussa do libretta Hugona von Hofmannsthala, łącząca elementy orientalnej baśni z symboliczną przypowieścią. Wystawiona będzie w lutym 2026 roku. Reżyser Mariusz Treliński inspiruje się tu dziełami filmowymi Larsa von Triera i Ingmara Bergmana, eksploatując temat m.in. kobiecości i macierzyństwa.
W kwietniu z kolei obejrzeć będzie można „Falstaffa” Giuseppe Verdiego – komedię o miłości, iluzjach i upływającym czasie osadzoną w estetyce malarstwa holenderskiego. To ostatnia opera kompozytora. Jak podkreśla Marek Weiss, reżyser spektaklu, jest to muzyka trudna muzyka, ale niezwykle bogata w najróżniejsze zaskakujące motywy.
Na czerwiec 2026 r. zaplanowano premierę „Romeo i Julii” Charlesa Gounoda. Barbara Wysocka podjęła się prezentacji jednego z najbardziej znanych mitów kulturowych we współczesnej odsłonie. – Interesuje mnie los, ale nie jako wielka metafizyka. Raczej jako coś nieuchwytnego, ulotnego: moment za wcześnie, krok za późno, zaginiony list. Wszystko dzieje się „prawie”. Prawie się spotkali. Prawie zdążyli. To nie jest opowieść o przeznaczeniu, tylko o tym, jak bardzo życie zależy od przypadku, jednej decyzji, jednej sekundy – mówi Wysocka.

Nowości czekają również na miłośników baletu. W listopadzie 2025 roku w spektaklu „Symfonia tańca, Beethoven, Chopin, Bizet” zaprezentowane zostaną trzy spojrzenia na taniec w rytmie muzyki romantycznej. Pojawi się tu VII Symfonia Beethovena w choreografii Toer van Schayka, nokturny Chopina zobrazowane ruchem przez Edwarda Cluga, i Symfonia C-dur Bizeta w choreografii klasyka, George’a Balanchine’a. – Trzy języki choreograficzne, trzy temperamenty – jedno pytanie o relację muzyki i ciała – podsumowuje tę produkcję Krzysztof Pastor.

W maju przyszłego roku wystawiony będzie balet „Łowca androidów” z muzyką Przemysława Zycha na podstawie powieści science fiction „Czy androidy śnią o elektrycznych owcach?” Philipa K. Dicka i jej ekranizacji. Twórcą spektaklu jest Robert Bondar. Choreografia, scenografia i światło tworzą ponurą wizję przyszłości. Pojawia się tu pytanie o człowieczeństwo, granice między tym, co naturalne, a tym co sztuczne, o etykę technologii i przyszłość sztucznej inteligencji.
Miesiąc później, w czerwcu, obejrzeć będzie można z kolei spektakl baletowy „Urojenia” Izadory Weiss z muzyką Karola Szymanowskiego, Dobrinki Tabakovej i Caroline Shaw. To manifest wolności i niezależności kobiet i ich prawa do wyboru swojej drogi, nawet jeśli budzi ona kontrowersje. Weiss łączy tu dwie kobiece postaci – Roksanę z „Króla Rogera” i Virginię Woolf.
W najbliższym sezonie nie zabraknie też popularnych tytułów z poprzednich lat. Pojawi się m.in. „Nabucco” Giuseppe Verdiego, „Czarodziejski flet” Mozarta, „Halka” Moniuszki czy „Madame Butterfly” Pucciniego. Po latach powróci też „Pasażerka” z muzyką Mieczysława Wajnberga poruszająca trudny temat Auschwitz. Miłośnicy baletu z kolei ponownie będą mogli obejrzeć Peer Gynta E.Cluga, „Pinokia” A. Hopa, Prometeusza K. Pastora oraz „Bajaderę” N. Makarowej.
Sprzedaż biletów na nowy sezon ruszy 10 czerwca o godzinie 11.00. Tego dnia można będzie zrealizować zakupy z 21-procentową zniżką.
wis